måndag 3 januari 2011

Sova själv träning...

Sömn börjar bli en liten brist vara på våran gata - och för att komma i takt med det så måste vi börja lära Tova att somna själv. Som det står i boken som vi fått från BVC
" kan man inte somna själv, så kan man inte somna om själv"
Det som finns där när dom somnar (Pappa, mamma, vaggande vagn ect) vill hon ha när hon vaknar och för att kunna somna om.

Som tur är så rekomenderar dom pappan att köra nattning... ifs vet jag inte om det var lättare att sitta ute i soffan med klockan... 30 sek = lämna rummet, 5 min = in och säga "nu är det natten, nu ska du sova"...

Lill hjärtat grät, skrek i mindre än 20 lååååång minuter och har nu sovit i 15 min... Nu hoppas vi att hon sover mer än 60 min... För är det mindre så ska man upprepa samma rutin, mer så kan man ta upp dom och köra gamla rutinerna....

Något som är skönt är att man in boken avslutar med att denna övning och lärdom är viktig/bra för barnet i framtiden

Medans jag skriver så vaknar hon ( efter 28 min) Thomas går nu in "nu är det natten, nu ska du sova"... Lämnar rummet och jag måste avsluta mitt bloggande för att ta tiden... Berättar mer senare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar